Türkiye’de tek iç liman olma özelliğine sahip Bartın Tahmil Tahliye İskelesi’nde Bartın Belediye Başkanı Cemal Akın’ın talimatıyla başlatılan çalışmalarda sona gelindi. Proje kapsamında 2 bin 700 metrekarelik alanda tarihi doku gün yüzüne çıkartılarak, nostaljik bir görünüme kavuşturuldu.

Batı Karadeniz’in Anadolu’ya Anadolu’nun da dışa açılmasını sağlayan ve Türkiye’de tek iç liman olma özelliğine sahip Kırtepe Mahallesi Tersane Caddesi’nde bulunan Bartın Tahmil Tahliye İskelesi’nde(Yükleme ve Boşaltma İskelesi) başlatılan çalışmalarda sona gelindi. 28 Kasım 1929’dan günümüze kadar ticari önemini yitirmesi sebebiyle tarihini dokusunu kaybederek yok olmayla karşı karşıya olan tarihi iskelede Bartın Belediye Başkanı Cemal Akın’ın talimatıyla başlatılan proje kapsamında 2 bin 700 metrekarelik alanda tarihi doku gün yüzüne çıkartıldı.

Başkan Akın, Çalışmaların Son Durumunu İnceledi

O dönemin Belediye Başkanı Samancıoğlu Kemal Bey’in sayesinde Yalı’ya Tahmil Tahliye İskelesi yapıldı. Daha sonra 1929’da betonarme Tahmil Tahliye İskelesi’nin arasına on metre genişliğinde kaldırım döşendi. Uzun yıllar Bartın ekonomisinin can damarı olan Tahmil Tahliye İskelesi’nde son olarak Bartın Belediye Başkanı Cemal Akın’ın talimatıyla çalışma gerçekleştirildi. Çalışmaların son durumunu yerinde inceleyen Belediye Başkanı Akın, çalışmalarda görev alan personele teşekkür etti. Başkan Akın’a inceleme sırasında Belediye Başkan Yardımcısı Ahmet Kömeç ve daire müdürleri eşlik etti. Bartın’ın tarihi ile ilgili yaptığı çalışmalarla herkesin takdirini kazanan Akın, proje ile ilgili değerlendirmelerde bulundu.

Nostaljik Bir Görünüme Kavuşturduk

Tarihi değerlere sahip iskelenin nostaljik düzenleme çalışmalarıyla daha da değer kazandığını belirten Başkan Akın; “Göreve geldiğim günden bu yana Bartın’ın değerlerine sahip çıkmak için çalıştım. Mevcut birçok değerini de korumak için gerekli önlemler aldım. İlimizdeki tarihi değerlerimizin restorasyonu ve inşası ile ilgili çok sayıda çalışma gerçekleştirdik. Son olarak da Bartın Tahmil Tahliye İskelesi’nde çalışma yaptık. Yalı mevkiinde bulunan ve halk arasında Bartın İskelesi-Yalı İskelesi olarak da bilinen tarihi iskelemizi nostaljik bir görünüme kavuşturduk” dedi.

Tarihimize Sahip Çıkıyoruz

İskele ile ilgili bilgi veren Akın; “Bartın ekonomisine yıllarca hizmet etmiş ve tek iç liman özelliğine sahip Bartın İskelesi’nin geçmişi 1700’lü yıllara kadar dayanıyor. O yıllarda bu iskele keresteciliğin merkezi olarak gösterilebilir. Bu bölgenin en işlek limanıydı diyebiliriz. Çünkü o zamanlarda Bartın’da kerestecilik Yalı mevkiinde yaygın olarak yapılan meslekler arasındaydı. Bu iskele uzun yıllar Karadeniz’in Anadolu’ya Anadolu’nun da dışarıya açılan bir kapısı olarak görev yapmıştır. Ülke içinde bazı illerden Bartın’a gelen malların dışarıya sevkiyatı bu iskele üzerinden yapılmıştır. Bu iskelede sevkiyatın yanında uzun yıllar yolcu taşımacılığı da yapılmıştır. Evliya Çelebi’nin seyahatnamesine konu olan bu iskele ilimiz için önemli bir değerdir. Dönemin Belediye Başkanı Samancıoğlu Kemal Bey’in ön ayak olmasıyla Macarlar tarafından Tahmil Tahliye Limanı yapılıyor. Tahmil Tahliye İskelesi’nin ağırlığı 862 ton, kitlesi 201 metreküp olup uzunluğu da 90 metredir. İskele o zamanda 7 metre uzunluğunda 64 adet kazık çakılarak yapılmış. Yıllara meydan okuyup ayakta kalan bu tarihimize sahip çıktık” diye konuştu.

45 Yıl Aradan Sonra İskeleye Gemi İndirildi

Akın; “10 Mayıs 2020 tarihinde Bartın’da tarihi bir gün daha yaşandı. En son 1975 yılında görülen bir gemiden sonra tarihi iskelemize 12 metrelik bir gemiyi indirdik. 45 yıl aradan sonra bir ilk yaşandı. Daha önce bu bölgede tersanemiz vardı. 200 tonluk, 300 tonluk,  500 tonluk gemiler yapılırdı.  Çok uzun yıllar Osmanlı’ya çektirme yapan şehrimiz için iskelemiz çok önemli bir tarihi değere sahip. Bartın Belediyesi olarak bizlerde bu güzel alana eski görünümünü kazandırmaya çalıştık. Bartın Belediyesi olarak tarihimize her zaman saygı duyduk. Geçmişimizi yaşatmak adına her alanda çalışmalar yaparak gelecek nesillere aktarılmasına vesile olmak için çeşitli projeleri ve çalışmaları halkımıza sunuyoruz. Bartın tarihinde en büyük rol oynayan bu iskelemizi de ölümsüzleştirdik” şeklinde ifade etti.

Tarihimizi Anlattık

Gerçekleştirilen çalışmalarla ilgili de bilgi veren Akın; “Ne gibi çalışmalar yaptık onlardan da bahsedelim. Vatandaşlarımızın ve çocuklarımızın gezinti sırasında ırmağa düşme tehlikesine karşı korkuluklar yerleştirdik. Yaklaşık 130 metre uzunluğunda ki ırmak kenarında ki bölüme 70 adet demir korkuluklarla önlem aldık. İskelemizin tarihiyle ilgili resimlere yer verdik. 12 metrelik Bartın Çektirmesini yerleştirdik. Gemi yapımını resmeden bir gemi olmasını istedik. Gemi yapan usta heykeli de kayarak, tarihimizi anlatmak istedik. Sundurmalar yaptık. Manda ve Bartın’da kullanılan tabirle öküz arabası koyarak tomruk getirilişini göstermek istedik. Tomruk taşıyan insanların heykelini de koyduk. Mandalarla getirilen bu tomruklar kereste fabrikalarında biçilirdi. Bunlar ya gemi yapımında kullanılırdı ya da diğer illere iskelemizden sevk ediliyordu. Bunları anlatmak istedik. Yine bu iskelemizde öküz arabalarıyla ihracat için kafesler içinde canlı tavuk taşınırdı. Küfelerle yumurtalar giderdi. Burada o taşımacılığı da canlandırdık. Taban taşlarını tarihi dokuya uygun düzenledik. Taşları bulmak epey bir zaman aldı. Ancak titiz davranılarak yer döşemeleri en eski haliyle gerçekleştirildi. Aydınlatmalarını ve çevre düzenlemesini yaptık. Yaptığımız bu çalışmalarla Bartın’ın bir tarihi değerini daha gün yüzüne çıkartmış olduk. Tüm müdürlerimizin ve personelimizin emeklerine sağlık. Bu projemizin Bartın’a hayırlı uğurlu olmasını diliyorum” dedi.